En ny håndboldsæson står for døren, og medens spillerne træner på livet løs som forberedelse til en forhåbentlig god sæson, er der også mange administrative forberedelser i gang.
En af disse er tegning af sponsorater, og Kirsten Riis Jørgensen er en af de personer, der er med til at skabe det økonomiske grundlag for Ribe-Esbjerg HH.
I det daglige er Kirsten Riis Jørgensen salgschef i Det Faglige Hus, men som flere andre bruger hun også en del af sin tid på at sælge sponsorater.
En af Kirstens målsætninger er at følge op på sponsoraftalerne:
- Jeg vil følge op overfor sponsorerne. Jeg vil spørge dem, om de er tilfredse med det, de får. Om de får sponsoratet brugt, eller om der er noget, vi skal have kigget på. Det er med til at gøre det så godt som muligt for sponsorerne. Det er vigtigt, at sponsorerne får det, de er lovet. Ved at følge op, kan vi undgå masser af misforståelser. Og det er også rart for sponsorerne at se eller høre fra os, når vi ikke lige skal have penge, siger Kirsten Riis Jørgensen og føjer til:
- Langt de fleste stopper ikke en samhandel, fordi de er utilfredse med produktet, men mere på grund af manglende opmærksomhed fra leverandørerne.
To kategorier
- Hvem er det, der er sponsorer?
- Der er faktisk to kategorier. Der er de, der gør det, fordi de kan se, at de får noget ud af det. Det er vigtigt for dem at møde andre og få noget business. Det er dem, der går meget op i indholdet i sponsorpakkerne.
- Andre gør det får at støtte håndbolden, og for dem er det stort set lige meget, hvad pakken indeholder, men de vil gerne have en et par vip-billetterne.
Kirsten kan også fortælle, at det kan være svært at komme igennem på telefonen:
- En medarbejder har siddet og ringet rundt, og selv om hun ellers er en meget dygtig sælger og aldrig har lavet andet, var der mange, der sagde nej. Derfor besluttede vi at gribe det anderledes an.
– Vi lagde strategien om, så Johnny (Formanden for Det Faglige Hus, Johnny Nim. Red) trådte til, og Kirsten tager nu med Johnny ud på sponsorbesøg.
Svært at måle
- Salg af sponsorater er noget af det mest utaknemmelige salg, man kan lave. Det er noget, der mere taler til folks hjerter. Det er mere med hatten i hånden, man kommer, fremfor at komme med et konkret produkt. Det er sværere at måle, hvad man får ud af et sponsorat fremfor af et konkret produkt. Jeg har selv siddet på den anden side bordet, hvor jeg købte sponsorater, og det er pokkers svært at måle, hvad man får ud af en halv million til et sponsorat.
- Hvad forventer sponsorerne?
- Det er som sagt meget forskelligt. Nogle forventer forretning og andre støtter håndbolden.
- Der er hos nogle forventning om, at vi også reklamerer for deres produkt.
- Eksempelvis, at vi gør andre forretningsforbindelser opmærksomme på en sponsor, hvis nogle står og mangler netop det produkt. Og det er jo netop det, det drejer sig om. Det er jo også det, vores netværk gør. Nemlig at man møder nogle, man kan lave forretning med.
Skal beholde arbejdskraften
- At fremme en eliteidrætsklub hænger vel også sammen med, at gøre landsdelen kendt og give de mennesker, der bor på egnen, et godt tilbud og eventuelt på den måde være med til at fastholde arbejdskraften.
- Det er bestemt også et aspekt i arbejdet, at vi gør landsdelen kendt. Kommunen har jo netto fraflytning, og det betyder noget at holde arbejdskraften fast.
- Hvordan tager folk i mod jer?
- Når man først har gang i dialogen, er det vældig positivt. De er lydhøre og kommer med deres input til, hvordan de vil have det. fortæller Kirsten Riis Jørgensen.
Facebook
Twitter
Instagram